„Większa mądrość znajduje się w przyrodzie niż w książkach.”
Bernard Clairvaux
Nasze przedszkole jest placówką o profilu ekologicznym. Oznacza to, że w swoich działaniach dydaktyczno-wychowawczych staramy się w szeroki sposób przybliżyć dzieciom, jak również najbliższemu środowisku społecznemu, tę tematykę.
CELE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU:
(opracowane na podstawie książki G. Kutyłowskiej „Ekologia w przedszkolu”.
- Uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe. Wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska.
- Wyposażenie w wiedzę dotycząca budowy i czynności życiowych organizmów żywych oraz ich związków ze środowiskiem.
- Pogłębianie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi.
- Uświadamianie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia.
- Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody.
- Kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody.
- Wprowadzanie czystych technologii i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów.
- Kształtowanie własnego „ja” w harmonii ze środowiskiem.
- Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
TREŚCI EDUKACJI EKOLOGICZNEJ WG PROGRAMU
- Nabywanie wiedzy o świecie przyrody poprzez inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku, eksperymentowanie, badanie, oglądanie albumów i różnorodnych eksponatów przyrodniczych. Organizowanie celowych obserwacji, zabaw dydaktycznych, tematycznych i twórczych, umożliwiających dziecku poznanie świata roślin i zwierząt w różnych porach roku.
- Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody.
- Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów.
- Znajomość znaczenia roślin dla człowieka.
- Rozróżnianie i nazywanie części roślin.
- Ukazywanie i wyjaśnianie roli zwierząt w życiu człowieka.
- Dostrzeganie niszczącej siły przyrody.
- Respektowanie sił natury.
- Organizowanie dzieciom obserwacji pogody i zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku poprzez zorganizowanie „laboratorium meteorologicznego”, notowanie spostrzeżeń, prowadzenie kalendarza pogody, oglądanie programów telewizyjnych, filmów dydaktycznych itp.
- Znajomość czynników mających wpływ na pogodę i narzędzi do ich pomiaru.
- Wiązanie określonych zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych z porą roku.
- Pomaganie dzieciom w poznawaniu przyrody nieożywionej poprzez inicjowanie samodzielnych zabaw i działań twórczych dzieci w „laboratorium badawczym” i kąciku przyrody, eksperymentowanie i wspólne obserwowanie z wykorzystaniem mikroskopów, lup, lusterek itp.
- Znajomość czterech żywiołów przyrody.
- Znajomość zasad krążenia wody w przyrodzie.
- Omawianie znaczenia Słońca i Księżyca, wyjaśnianie następstw pór roku, dni i nocy na Ziemi.
- Kształtowanie zachowań proekologicznych w kontakcie ze środowiskiem przyrodniczym poprzez literaturę, film, zabawy badawcze i hodowlane.
- Interesowanie się najbliższym środowiskiem przyrodniczym i szanowanie zieleńców, kwietników, drzew, opieka nad ptakami.
- Zwracanie uwagi podczas spacerów na zanieczyszczenia środowiska odpadami. Wrzucanie śmieci do pojemników na to przeznaczonych.
- Oszczędne gospodarowanie materiałami przyrodniczymi.
- Znajomość przyczyn zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
- Dowiadywanie się o idei ruchu ekologicznego i działań ludzi dorosłych zmierzających do ochrony środowiska. Rozumienie, że człowiek jest częścią przyrody i bez niej nie może żyć.
- Organizowanie i branie czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne, np. wykonywanie prac plastycznych, plakatów, tworzenie wystawek ekologicznych, branie udziału w konkursach ekologicznych, włączanie się w akcję „Sprzątanie świata”.
Dzieci i Rodziców zachęcamy do selektywnej zbiórki surowców wtórnych. Odzyskanie i ponowne wykorzystanie tych surowców, tzw. recykling, jest działaniem bardzo pożądanym ze względu na ochronę środowiska naturalnego. W Polsce blisko 98% odpadów komunalnych trafia na wysypiska.
W wyniku dużego nagromadzenia odpadów składowana masa oddziałuje negatywnie na środowisko:
- Zanieczyszcza wody gruntowe i powierzchniowe;
- Zanieczyszcza atmosferę oraz gleby i okoliczna szatę roślinną;
- Niszczy walory estetyczne środowiska przez niekorzystne zmiany krajobrazu (hałdy, wysypiska).
Rozpocznijmy zatem w naszych gospodarstwach domowych zwracać większą uwagę na to, co i jak wrzucamy do śmieci.
Dzieci z naszego przedszkola już o tym wiedzą!
W ogrodzie przedszkolnym, tuż przy wejściu znajdują się odpowiednio oznakowane pojemniki w czterech kolorach do selektywnej zbiórki odpadów. Można po prostu przynieść do nas makulaturę, szkło bezbarwne i kolorowe, puszki aluminiowe i opakowania plastikowe, zużyte baterie.
W naszym przedszkolu bardzo uroczyście obchodzimy nadejście każdej pory roku i z radością ją witamy.
23.09 Powitanie Jesieni – zbieramy piękne kolorowe liście, kasztany i żołędzie, a później robimy ludziki i zwierzęta,
22.12 Nadejście Zimy – Choć mróz troszkę szczypie w nos cieszymy się śniegiem i budujemy bałwana albo igloo.
21.03 Powitanie Wiosny – maszerujemy radośnie z kwiatami i instrumentami perkusyjnymi wokół przedszkola i koniecznie musimy ukryć gdzieś Marzannę.
21.06 Witamy Lato – bardzo radośnie, bo już niedługo wakacje.
Staramy się nie przegapić ekologicznych Świąt i innych ważnych terminów.
W połowie września razem ze wszystkimi Sprzątamy Świat.
22 marca „Dzień Wody”
1 kwietnia „Dzień ptaków”
22 kwietnia „Światowy Dzień Ziemi” i z tej okazji na przykład sadzimy drzewko w naszym ogrodzie przedszkolnym.
15 maja „Dzień Polskiej Niezapominajki”
31 maja „Dzień Bociana” – wszyscy bardzo lubimy bociany, więc wypatrujemy z niecierpliwością czy pojawią się nad naszym osiedlem.
1 czerwca „Dzień Lasu i Zadrzewień”
5 czerwca „Dzień Ochrony Środowiska„- przypominamy sobie wszystkie ważne informacje, które przez cały rok szkolny zaistniały w naszych działaniach. Jeszcze raz mówimy jak ważna jest segregacja śmieci.